Investice do fashion: Vyplatí se investice do luxusní kabelky?

Čas čtení: 9 min.

Móda není jen o stylu, ale stále častěji i o investici. Když se řekne „investice“, většina z nás si pravděpodobně představí akcie, nemovitosti nebo jiné nástroje. Co ale luxusní kabelky? Může být luxusní módní doplněk nejen estetickou ozdobou, ale i chytrým investičním krokem? 

Zájem o značky jako Hermès, Chanel nebo Louis Vuitton roste, což ukazuje, že pro mnoho lidí představují ikonické kabelky nejen prestiž, ale také možnost zisku. Tento článek se zaměří na kabelky, které zvyšují svou hodnotu, a prozkoumá, zda stojí za to uvažovat o koupi těchto ikonických kousků s ohledem na jejich výhody a nevýhody.

Podle zprávy od Art Market Research překonaly kabelky v roce 2020 v investičním potenciálu vzácná umělecká díla, automobily i whisky. Současná hodnota globálního trhu s luxusními kabelkami činí 72 miliard dolarů (1,6 bilionu korun). Odhady naznačují, že do roku 2027 tento sektor dosáhne 100 miliard dolarů (2,2 bilionu korun)1.

Co dělá investiční kabelku investiční? 

Značková kabelka nemusí nutně znamenat, že je investiční. Pouze vybrané značky a zejména vybrané modely kabelek lze označit za investiční – jedná se například o značky Chanel, Hermès anebo Louis Vuitton. Třeba průměrná cena kabelek značek Hermès nebo Chanel se ročně zvyšuje přibližně o 12 %.

Lidé nejčastěji spojují pojem „investiční kabelka“ se značkou Hermès. Zde velmi dobře funguje zákon nabídky a poptávky. Kabelky značky Hermès, stejně jako například Chanel, jsou často nedostupné, a na vysněnou Birkinku nebo Chanel 2.55 se čeká i roky.

O šťastných majitelích, kteří získají svou vysněnou kabelku, ale uslyšíme málokdy. Tato nedostupnost způsobila popularitu prodejů z druhé ruky, kde cena kabelky šplhá do astronomických částek. Deník Wall Street Journal uvádí, že ikonická Hermès kabelka Birkin bag má hodnotu přibližně 11 400 USD (téměř 257 000 Kč). Překupník je ale schopný, v ten samý den, nabídnout stejnou kabelku za více než půl milionu2

Módní dům Hermès o přeprodejcích ví (na účtence uvádí prosbu, aby se tak nedělo) a snaží se proti nim bojovat. V lednu 2024 zvýšil cenu kabelky o 20 % s pravděpodobným cílem poškodit přeprodejce. Tato strategie se ukázala jako neúspěšná, jelikož sekundární trh zaznamenal zvýšení bez změny nákupního chování zákazníka3.

Proč se Birkin jmenuje Birkin?

Za vznik slavné francouzské tašky můžeme poděkovat jedné britské zpěvačce a jejímu nešikovnému palubnímu zavazadlu. Na počátku 80. let minulého století nastoupila Jane Birkin, zpěvačka a herečka, v Paříži na let do Londýna. Při pokusu uložit svou tašku do prostoru nad hlavou se jí zavazadlo rozsypalo, částečně i na tehdejšího generálního ředitele značky Hermès, Jean-Louis Dumase, který seděl vedle ní.

Jane si stěžovala, že nemůže najít ideální víkendovou tašku, což vedlo k tomu, že oba během letu kreslili návrhy na ideální tašku. Hermès tašku uvedl na trh v roce 1984, pojmenoval ji po Jane Birkin a byla charakteristická svou praktičností, ručně šitým koženým provedením, vnitřními kapsami a bezpečným uzávěrem, aby se zabránilo jejímu vysypání4.

Koupě ikonické kabelky však není jediná cesta, jak se přiblížit ke značce Hermès. Můžeš si koupit akcie tohoto módního domu. Deník Wall Street Journal uvádí, že koupě akcií je výhodnější než koupě samotné kabelky. Akcie totiž od roku 2010 vzrostly dvacetkrát, což se o kabelkách nedá říct5.

Ikonická kabelka Chanel Classic Flap, někdy též označována jako nestárnoucí klasika, zaznamenává od roku 2016 kontinuální růst. Od roku 2012 do 2022 se cena kabelky zdvojnásobila. V letech 2021 a 2022 došlo i k výraznému růstu ceny. Byznys Chanel byl ovlivněn pandemií Covid-19, kdy byly butiky zavřeny. Chanel neprodává své produkty online, přišel tedy o výraznou část tržeb, i proto došlo ke zvýšení cen6

Zdroj fotografie: https://www.vogue.co.uk/fashion/article/chanel-flap-bag

Kabelky od značky Hermès, byť patří k těm nejvíce skloňovaným investičním kabelkám, nejsou jediné, které si lze za tímto účelem pořídit. Jedná se například o kabelky od značek jako je Louis Vuiton, Prada nebo i Dior. Záleží však na daném modelu. 

“Model Louis Vuitton Alma si udržuje hodnotu pouze na 67 % a třeba taková konkurenční Prada – Prada Double Zip Lux Tote zachovává hodnotu jen ze 35 %.”7

Výhody investice do designer kabelek 

  • Zhodnocení: u vybraných značek a modelů se zhodnocení, na základě historických dat, dá opravdu očekávat. Výše zhodnocení se však odvíjí od daného modelu kabelky nebo od toho, jestli je kabelka z limitované edice.
  • Sběratelství a hmotná investice: pokud se rozhodnete takový masterpiece pořídit, můžete vyhledávat kousky z limitek nebo vintage modely. Ty jsou zvlášť ceněné jako sběratelské kousky. Při investici do kabelky je přidaná hodnota ve zhmotnění této investice – kabelka v šatníku.
  • Diverzifikace: investice do kabelek lze označit jako alternativní investiční nástroj, za pomocí kterého může investor diverzifikovat svoje portfolio.

Nevýhody investice do designer kabelek

  • Péče o kabelku: jedná se naprosto o klíčový bod v momentě, kdy takovou kabelku vlastníme. Kožené výrobky vyžadují péči
    a vhodné podmínky k uložení v ochranném obalu. Pro kabelky takové hodnoty je na místě si pořídit i trezor.
  • Nízká likvidita: prodat designérskou kabelku nemusí být úplně lehké. Najít kupce, který má zájem o danou značku a především model, může chvíli trvat.
  • Situace na trhu: i velké módní domy zaznamenávají různé mediální kauzy, například ohledně podmínek pracujících v továrnách. Tržní výkyvy mohou působit pozitivním nebo negativním směrem.

Nelze neuvést, že takové luxusní kabelky jsou také známkou luxusu a odráží i společenské postavení. Aby si kabelka držela co nejdéle svoji hodnotu, doporučuje se jí nenosit, aby postupem času nejevila známky užívání. Což může být, zejména pro ženy, velká výzva. 

Investice do designer kabelek může být zajímavou příležitostí. Ve světě investic je však nutné přistupovat ke koupi informovaně a s rozvahou. Některé ikonické modely od značek jako Hermès nebo Chanel dlouhodobě prokazují, že mohou svou hodnotu nejen udržet, ale i zvyšovat. Koupi investiční kabelky je vhodné vnímat jako spíše doplněk k celkovému investičnímu portfoliu.

Rozhovor s uživatelkou luxusních kabelek

Facebooková skupina Investování pro holky je skvělým místem, kde si říct o radu, čerpat ze zkušenosti druhých nebo networkovat. Jana Figallová je sledující IpH, která se v luxusních kabelkách orientuje a byla ochotná zodpovědět pár otázek k tomuto tématu.

Jani, jak se díváš na nákup kabelek pro investici?

Většina kabelek od známých designérů se vyloženě na investice nehodí. Za investici považujeme to, co nám v budoucnu vynese více peněz, než jsme do toho vložili. V případě kabelek se jedná o prodej na tzv. sekundárním trhu, nebo jak se tomu mezi milovnicemi kabelek říká “pre-loved market”.

Bohužel až na dvě značky, většina kabelek nedrží cenu, takže je složitě prodáte za více než jste je koupili. Může se vám ale podařit kabelku prodat za skoro stejnou cenu, za kterou jste ji koupili, což taky není úplně špatné. Je to z důvodu, že módní domy velice často zvedají ceny kabelek, tím pádem se i na pre-loved trhu jejich prodejní cena neustále zvedá.

Na co by si měl člověk dát pozor? 

Rozhodně by si měl projít všechny značky, nebo ty, které považuje za významnější a projít si jejich “prodejní cenu” v salonu. Pokud nechce vcházet do salónu, tak většina značek uvádí ceny i na svých webech. Podle toho poznáte, za jakou cenu se většinou prodávají. 

To je první rozdíl, který uvidíte. Pokud chcete do kabelek investovat, tak je vhodné si projet videa nebo články a nastudovat, které kabelky jsou jen sezonní záležitost, tím pádem nebudou držet cenu vůbec, které jsou jejich klasika, které jsou součásti každé nové kolekce a je o ně velký zájem, nebo se jedná např. limited edition a tím pádem tomu i odpovídá cena i při předprodeji. 

Taky je důležité se o kabelku starat tak, aby vypadala co nejvíce jako nová. To její cenu rapidně zvyšuje. Je třeba si dávat pozor na fejky. Pokud si chcete koupit kabelku z druhé ruky a doufat, že ji časem prodáte lépe, je třeba nakupovat pouze z ověřených zdrojů. 

Jako např. u nás v Čechách z Luxury bags, nebo jiné zahraniční e-shopy jako Sellier Knightsbridge, Vestair Collective, Farfetch nebo The Luxury Closet. Existují i autentifikační služby, které prodejce nebo externí poskytoval nabízejí. Ty vám za menší poplatek potvrdí, že se jedná opravdu o pravou kabelku. 

Máš tipy na kabelky, které rostou na hodnotě? 

Nejznámější “investiční” kabelky, které opravdu neztrácejí na hodnotě, jsou kabelky Birkin od Hermès. Birkin se na sekundárním trhu pohybují i za dvojnásobné ceny než za které je pořídíte v jejich salónu.

Hlavním důvodem je to, že si Birkin nemůžete jen tak koupit. Pokud vejdete to prodejny a chcete si nějakou koupit, neprodají vám ji. Musíte mít se značkou a nejlépe i daným prodejcem vybudovaný vztah, kabelka vám musí být nabídnutá. Musíte mít dlouhou historií nákupů jiných produktů od Hermès nebo dobrý vztah s prodejcem, aby vám kabelku nabídl. Můžete na ni čekat i několik měsíců až let. Ale už jsem viděla i to, že prodejce kabelku nabídl někomu bez nákupní historie a bez jakéhokoli vztahu. Bylo to sice
v Paříži, ale děje se to. 

Co jsou „quota bags“

Hermès uplatňuje tzv. kvóty na kabelky. Birkin a Kelly jsou to, čemu se říká “quota bags”, což znamená, že máte limit, kolik Birkin
a Kelly kabelek si můžete na své jméno koupit za rok. Což jen k růstu cen přispívá. Je vám nabídnuta Birkin v prodejně a zaplatíte “retail” cenu třeba 250-400tis. Okamžitě ji dáte k prodeji a můžete si říct o milión. Zní to šíleně, ale je to tak. Hlavně pokud se jedná o tzv. exotic bags – kabelky z hadí nebo krokodýlí kůže. Tam ty ceny jdou až ke 4 miliónům. 

Dále společnost Chanel a jejich Classic flap. Chanel se snaží přiblížit Hermès a zvedá ceny Classic flap kabelek tak, že se aktuálně na sekundárním trhu prodávají několikanásobně dráž než v minulosti. Kabelka, která vás stála 50 tis. před 10 lety, se teď prodává za 200 tis., a to použitá. Tady tedy taky můžeme mluvit o investici. 

Kabelky, jejichž ceny nerostou, jsou Gucci, Prada, Louis Vuitton, Ferragamo, Celine, Loewe, Valentino, Fendi. Ale vždy se to může změnit. Typicky nedrží ceny “exotic” bags od jiných značek než Hermès. 

Když odhlédneme od investování a hledáme kabelku, která jen udrží svou cenu, máme více možností? 

Ano, např. Louis Vuitton je stále hodně populární a pravidelně zvedají ceny. Proto se i tyto kabelky sice prodávají za nižší cenu než v prodejně, ale proti cenám v minulosti jsou stále větší. Může se vám tedy podařit prodat 5-10 let starou dobře vypadající kabelku od LV za stejnou cenu, za kterou jste ji koupili. Není to vždy pravidlo, ale jde to. 

Mně se to povedlo u LV nedávno. Zároveň jsem chtěla prodat svou 10 let starou Pradu a po projetí prodejních portálů jsem zjistila, že se prodává za stejnou cenu, kterou jsem za ni zaplatila v roce 2013. Sice je tam inflace a nedá se říct, že je to investičně zajímavé, ale určitě není mnoho produktů, které 10 let používáte a pak je prodáte za stejnou cenu. Podobně to může být i s YSL, Bottega Veneta pokud jsou v dobrém stavu nebo Bulgari. 

Na pár otázek jsme se zeptaly také českého prodejce kabelek Luxury Bags Prague.

Jaké značky či modely kabelek jsou považovány za skvělou investici? 

Mezi nejznámější značky, které mají dlouhodobě vysokou hodnotu na trhu, patří zejména Louis Vuitton, Hermès, Chanel a Dior. Tyto značky jsou považovány za jistou investici z několika důvodů. Především jde o prestiž značky, která je vybudována na desítky let dlouhé historii, důrazu na kvalitu, exkluzivitu a řemeslné zpracování. Produkty od těchto značek jsou vyráběny v omezeném množství, což zvyšuje jejich vzácnost, a tím pádem i hodnotu.

Konkrétně modely jako Louis Vuitton Neverfull, Lady Dior, Chanel Flap Bag a Hermés Birkin jsou nejen ikony v módním průmyslu, ale i stabilní investice. Například Birkin bag od Hermès se stal symbolem nejen luxusu, ale i bezpečné investice, protože jeho hodnota neustále roste. V některých případech se hodnota těchto kabelek po několika letech zvyšuje i o desítky procent. Kabelka Chanel Flap Bag je další skvělý příklad, protože její cena neustále roste díky vysoké poptávce a omezené dostupnosti.

Limitované edice a exkluzivní modely dávají smysl jako investice? 

Ano, limitované edice a exkluzivní modely obvykle nabízejí větší potenciál růstu hodnoty, protože jejich dostupnost je značně omezená. V módním průmyslu platí, že čím vzácnější je produkt, tím více jeho cena stoupá, protože poptávka často převyšuje nabídku. Limitované edice jsou obzvláště vyhledávané sběrateli a investory, kteří chtějí vlastnit něco unikátního, co má potenciál stát se cenným artefaktem.

Pokud ale mluvíme o konkrétních trzích, situace se může lišit. Například v Americe nebo Japonsku mohou mít určité modely vyšší hodnotu než v České republice, kde zákazníci obecně preferují spíše klasické a ověřené modely. Na českém trhu je proto investice do klasických modelů, jako jsou Chanel Flap Bag nebo Louis Vuitton Neverfull, jistější volbou, protože jsou dobře známé a snadněji prodejné.

Které značky či modely nejsou pro investici vhodné? 

Určitě existují značky a modely, které nejsou vhodné pro investiční účely, zejména pokud se často objevují ve slevách nebo v outletech. Značky, které pravidelně snižují ceny svých produktů, tím snižují jejich vnímanou hodnotu na trhu. Zákazníci mají tendenci spojovat slevy s nižší kvalitou nebo menší exkluzivitou, což negativně ovlivňuje budoucí prodejní cenu. Pokud značka pravidelně nabízí slevy nebo distribuuje své zboží do outletů, bude pro investora obtížné dosáhnout zisku při dalším prodeji.

Jak ovlivňuje stav a zachovalost kabelky její hodnotu při prodeji, můžu kabelku nosit, nebo ji raději šetřit?

Záleží, jak vysokého efektu při investici chcete dosáhnout. Nenošená investiční kabelka se vždy prodá lépe, než li nošená, neznamená to ale, že i na nošené kabelce by se po 5-10 letech nedalo něco vydělat.

Jak důležitý je například původní obal, účtenky nebo certifikace?

Původní obal, účtenky a certifikace jsou nesmírně důležité pro zachování hodnoty kabelky, zejména pokud je kabelka prodávána jako investiční kousek. Zákazníci, kteří nakupují z druhé ruky, preferují produkty, které mají kompletní originální balení, protože to zvyšuje jejich důvěru v autenticitu produktu a dává jim pocit, že kupují něco, co je stále blízké stavu, jaký by našli v oficiálním obchodě.

Jaké kroky by měl udělat člověk, který uvažuje o koupi své první investiční kabelky? 

Pokud se člověk doposud tomuto tématu vůbec nevěnoval, pak bychom poradili si načíst nějaké třeba i zahraniční články, které se tomuto tématu více věnují. A pak už vybírat konkrétní model dle svých finančních možností. A hlavně, vždy nakupovat pouze
u ověřených zdrojů. Např. na Instagramu se neustále setkáváme s mnoha podvodnými stránkami nebo účty, co prodávají těžko rozpoznatelné padělky.

Luxury Bags je na trhu již od roku 2007. Edukační videa od Luxury Bags najdete na jejich Youtube kanálu tady.

Zdroje:

Autorka článku: Karolína Balatková

Napsat komentář