Zatímco naši (pra)rodiče spořili do obálek a šuplíků, dnešní dvacátníci si během několika kliků koupí akcie Tesly nebo podíl ve startupu na druhém konci světa. Svět investování se proměnil k nepoznání. Místo vkladních knížek a spořicích účtů přicházejí na scénu investiční aplikace, kryptoměny, NFT nebo crowdfundigové platformy.
Jaké jsou hlavní generační rozdíly v přístupu k penězům a investování? Čím se generace Z aktuálně zabývá a jak se odlišují investiční návyky generací?
Kdo je Generace Z
Generace Z se narodila cca mezi lety 1996 – 2009 a je velmi často skloňovaná se slovy jako jsou například technologie, digitalismus nebo klimatická změna.1
Generaci Z nejsou cizí pojmy jako je multitasking, instant messaging nebo social media. Využívání digitálních technologií je přirozenou součástí jejich životů a být 24/7 online a vědět, co se děje za hranicemi jejich domovů, je nutností.

zdroj: https://cz.pinterest.com/pin/30188259994540652/
Proč Gen Z investuje – a proč tak brzo
Generace Z má neomezený přístup k informacím. Informace lehce získává třeba ze sociálních sítí nebo podcastů. Nejen tím se výrazně odlišuje od starších generací, které pro investiční rady využívají například služeb finančního poradce.2
Dalším rozdílem je to, že Gen Z začíná spořit a investovat poměrně brzy. Podle Josefa Podlipného, obchodního ředitele a partnera ve společnosti Fichtner Wealth Managers, mladí lidé často začínají s investováním už v raném věku – zpravidla mezi sedmnáctým a dvacátým rokem. Hlavním důvodem je touha po nezávislosti – nejen finanční, ale i profesní. Usilují o to, aby si vybudovali vlastní životní standard a v budoucnu si mohli vybírat práci podle smyslu a hodnot, nikoli pouze podle výše výplaty.3
Cílem informací na sociálních sítích je zaujmout – to může být i nebezpečím nejen pro mladou generaci. Virální videa nebo vliv influencerů může mít nepříznivý dopad na naše investiční rozhodnutí.
Co říkají průzkumy a čísla?
Podle dat z průzkumu agentury Ipsos si pravidelně každý měsíc ukládá peníze přibližně 57 % mladých lidí. Zhruba třetina spoří jen příležitostně, když se jim podaří něco odložit, a pouze 11 % respondentů přiznává, že nespoří vůbec a veškeré své příjmy rovnou utratí.3
Jeden z klíčových rozdílů mezi generacemi spočívá ve volbě investičních nástrojů. Zatímco více než 77 % příslušníků generace boomers stále spoléhá na klasické bankovní platformy, generace Z dává přednost modernějším řešením – například kryptoměnovým burzám nebo mobilním aplikacím umožňujícím investovat i malé částky.4
Do čeho investuje Generace Z?

Investiční přístupy jednotlivých generací jsou formovány podmínkami, ve kterých vyrůstaly a žijí. Investiční návyky mohou být ovlivněny i historií, technologickým pokrokem i společenskovědními prvky (například kultura).
Například pro Generaci X, narozenou mezi lety 1965 – 1980, je typická spíše konzervativnější investiční strategie. Svou roli v tomto konzervativním přístupu sehrály roli ekonomické propady v minulosti. Zástupci této generace nejčastěji investují do nemovitostí. Mileniálové (narozeni v letech 1980 – 1995) jsou oproti této generaci více odvážní a při investování se nebojí využít přicházející trendy v podobě nových technologií nebo aplikací.2
Generace Z se kromě tradičních investic zajímá také o alternativní formy zhodnocení peněz. Často investuje do netradičních aktiv, jako jsou limitované edice tenisek, sběratelské karty, stavebnice LEGO nebo digitální umění v podobě NFT.3
Jak investují různé generace? Zeptali jsme se přímo jich
V rámci tématu „Investování Gen Z a dalších generací“ jsme oslovili několik zástupců různých generací a položily jim tři jednoduché otázky týkající se jejich vztahu k investování. Níže uvádíme jejich autentické odpovědi.
Disclaimer: Nejedná se o reprezentativní výzkum, ale o individuální názory několika respondentů, které slouží jako zajímavý vhled do různorodých postojů napříč generacemi.

Jana, zástupce Generace Z
- Protože v blízké době budu potřebovat vybrat větší obnos peněz, tak bych je dala pouze na spořicí účet, jinak bych je dala na investiční účet, kde už pár let investuji.
- Jak v rodině, tak přátelé a spolužáci investují. Spíše mě to inspiruje.
- Dlouhodobé zhodnocení peněz, nemovitosti, akcie,…
Alena, zástupce Generace Z
- Pokud bych měla pokryté všechny důležité výdaje, využila bych 10 000 Kč buď jako „investici“ do cestování, protože věřím, že zážitky mají dlouhodobou hodnotu, nebo bych částku vložila do rekonstrukce domu, který spravuji.
- Ano, ve svém okolí mám pár lidí, kteří investují do koupi nemovitostí, někteří do kryptoměny. Jejich přístup mě inspiruje, protože jde o způsob, jak budovat dlouhodobé finanční zajištění. Do budoucna bych ráda vlastnila investiční byt, jehož nájem by ideálně pokrýval splátku hypotéky. Považuji to za efektivní způsob, jak své peníze dlouhodobě zhodnocovat a přitom vytvářet reálnou hodnotu v podobě vlastního majetku.
- Myslím, že když většina lidí z generace Z slyší slovo „investování“, často si představí něco, co je buď složité, nebo naopak až příliš zidealizované. Pro někoho to může znamenat rychlé zbohatnutí přes krypto nebo akcie, o kterých viděl video na TikToku. Pro jiného je to něco vzdáleného – něco, co je „pro dospělé“, nebo co vyžaduje hodně peněz, času a znalostí. Málokdo si hned představí investování jako něco, co může být pravidelné, dostupné a dlouhodobě smysluplné. Takže celkově bych řekla, že kolem investování je pořád dost nejistoty, mýtů a pocitů, že na to člověk ,,ještě nemá”.
Nikol, zástupce Generace Z
- Půlku bych odložila na spořicí účet a druhou půlku investovala.
- Můj partner, který mě k investování přivedl. K investování jsem se odhodlávala již od maturity, ale strach z neznámého a neúspěchu mě od toho odrazoval. Po dlouhé debatě a několika podcastech jsem se k tomu odhodlala. Od doby co investuji, tak si říkám, proč jsem nezačala dřív.
- Pasivní příjem, zajištění financí pro budoucnost, strach z neznámého. Myšlenky, že investovat může jen ten, kdo se tím dlouhodobě zabývá a kdo tomu rozumí.
Lucie, zástupce Generace Z
- Udělala bych si radost něčím, co chci a zbytek uložila na spořící účet (cca 3 na koupi, 7 na účet).
- Nemám, ale obecně mne investování zajímá, jen moc nevím, kde se o tom naučit víc.
- Řekla bych, že často to jsou nějaký akcie a vkládání do nich, my už dneska moc nekoukáme na investice do bytů, protože je to pro nás dost nedosažitelné, takže spíše ty akcie 🙂
Matěj, zástupce Generace Z
- Investoval, nějak jednoduše, třeba do levných indexových ETF.
- Ano, určitě to může inspirovat, na mé fakultě investuje docela dost lidí, tak to člověka občas povzbudí, když je zrovna nějaký pokles.
- Graf vývoje nějaké akcie, alespoň to se vybaví mně v první chvíli.
- Zážitky, ETFka i TikTok: když Gen Z mluví o investování
Zážitky, ETFka i TikTok: když Gen Z mluví o investování
Z odpovědí je patrné, že generace Z už se s investováním nejen setkává, ale čím dál častěji do něj i aktivně vstupuje. Ať už jde o klasické investice do ETF, zájem o nemovitosti, nebo o přemýšlení nad tím, co všechno vlastně může být investicí – třeba i do zážitků nebo osobního rozvoje.
Inspiraci hledají často ve svém okolí, ale zároveň čelí i obavám z neznámého, složitosti nebo přehnaných očekávání, která se k tématu investic někdy vážou. Celkově však platí, že chuť zajistit si finanční budoucnost a přemýšlet o penězích dlouhodobě v této generaci rozhodně je – jen je potřeba podporovat přístup, který je realistický, dostupný a srozumitelný.
Bára, zástupce Generace Y
- Uložila bych je na spořicí účet nebo investovala.
- Mám spoustu lidí a vzájemně si radíme.
- Možnost zhodnotit peníze. Způsobů je mnoho a je to i otázka finanční gramotnosti, která je bohužel dle mého tristní.
Míša, zástupce Generace Y
- 10k je sice fajn, ale upřímně, nepřijde mi to jako nějaká závratná částka, se kterou bych teď mohla ovládnout svět .😊
A vzhledem k tomu, že mám stabilní příjem, tak bych to brala jako fajn peníze nad-míru. Takže bych je prostě buď všechny uložila na účet – rozložila do stavebka nebo do jakéhokoliv jiného typu spořícího účtu. Nebo bych je naopak všechny utratila za nějakou dovolenou, nějaký menší cestování, do zážitků. - Mám kolem sebe víc lidí, co investují. Někdo do akcií, někdo do krypto, někdo do nemovitostí. Inspiruje mě to hodně, je to pro mě motivace k tomu, dozvědět se o tom něco víc a popřemýšlet, jestli by to taky třeba nebyla cesta pro mě. Ale beru to často s odstupem, protože se nechci vrhat do něčeho jen proto, že to dělají ostatní. Jako investování za mě super, ale pro mě osobně je občas těžký se vydávat tou „online“ cestou. Asi jsou mi bližší nějaký nemovitosti, protože to je něco, co je hmotný.
- Asi bych rozdělila populaci svých vrstevníků na dvě skupiny.
Jedna skupina by si asi představila něco jako
– Cesta k finanční nezávislosti
– Možnost rozmnožení peněz
– Pasivní příjem
A druhá skupina by asi řekla něco jako:
– Investování je jen pro vybranou skupinu lidí (něco pro „bohaté“)
– Bitcoiny, Krypto, akcie, nemovitosti, fondy – věci, kterým nerozumím a nemám na ně peníze
Gen Z vs. Generace Y: Co mají společného a co se liší?
Z odpovědí obou generací vyplývá, že investování už není neznámý pojem. V obou skupinách se objevuje inspirace od lidí z okolí, zájem o dlouhodobé zhodnocování financí i ochota investovat – ať už do ETF, nemovitostí nebo třeba do vlastních zážitků.
Zatímco Gen Z často zmiňuje prvotní obavy, nejistotu nebo předsudky („investování je jen pro dospělé“ či „je to složité“), u Generace Y se tyto obavy častěji proměňují v pragmatický přístup – častěji mluví o vlastních zkušenostech, hledání rovnováhy mezi inspirací a opatrností, a také více reflektují, že investování není pro každého samozřejmé, protože vyžaduje znalosti i důvěru.
Mileniálky se ve svých odpovědích také více zamýšlí nad širším kontextem – zmiňují finanční gramotnost nebo rozdělení společnosti na ty, kdo investování rozumí a mají na něj prostředky, a ty, pro které zůstává vzdálené. Gen Z naopak více reflektuje vlastní začátky, hledání cesty a vliv sociálních sítí (např. TikTok), kde se s investicemi poprvé setkali.
Co si z dnešního článku odnést:
- Každá generace je ovlivněná svou dobou, ale nikdo nemá investování zakázané – to jaký nástroj nebo cestu si zvolíme, je na nás
- Informace můžete čerpat z různých zdrojů – mějte však na paměti, že sociální sítě a vliv influencerů mohou mít i negativní dopad
- Investování není závod, ale cesta – objevování nových možností a neustálé vzdělávání patří k přirozenému vývoji našeho života
Nezáleží, do jaké generace patříte
Ať už se řadíte mezi boomery, mileniály nebo Gen Z, na investování nikdy není příliš brzy ani příliš pozdě. Každý z nás může začít. Důležité je být otevřený novým informacím, vzdělávat se a hledat nástroje. Investování není o věku, ale o přístupu – generační rozdíly ukazují různé přístupy, ne však limity.
Chcete začít investovat, ale nevíte, jak na to? Mrkněte na webinář, kde vám ukážeme, jak udělat vaši první investici na akciovém trhu!
Autorka článku: Karolína Balatková
Zdroje: