Nenech se napálit. Chovají se české banky zodpovědně?

Čas čtení: 4 min.

Nedávno jsem v mobilním bankovnictví omylem klikla na předschválenou půjčku. Hned druhý den mi banka volala s nabídkou půjčky. Hovor s operátorkou mě dost nepříjemně překvapil, proto bych se s vámi chtěla podělit o jeho průběh. A upozornit tímto článkem na to, že ani vaše vlastní banka to s vámi nemyslí vždy dobře…

Myslí to s tebou banka vždy dobře? 

Pokud ti banka nabízí něco takového, nemá zájem o tvůj well being. Navrhovat lidem, aby si vzali půjčku jako rezervu, mi přijde dost šílené a celkem mě to zarazilo. Chápu sice, že banky vydělávají na půjčování peněz, ale tohle je podle mě docela přes čáru. Z diskuze na Instagramu jsem od bývalých zaměstnanců bank zjistila, že někteří z nich mají bohužel platy podmíněné tím, kolik půjček „prodají“. 

Asi to nezměníme, tak pojďme aspoň dál dělat osvětu a zvyšovat svou finanční gramotnost, abychom na podobné „prodejní“ argumenty zbytečně nenaletěli. Protože jak je vidět, tak ani naše vlastní banka to s námi nemyslí vždycky dobře, a měli bychom si to uvědomovat.

Co zaznělo v komentářích? 

A že se nejednalo o nic ojedinělého potvrzují zkušenosti sledujících na Instagramu Investování pro holky. Příspěvek měl asi 120 komentářů, které popisovaly podobnou zkušenost, jako jsem měla já. 

Ano! Take jsem absolvovala ze stejneho duvodu telefonat.. Pani mi postupne nabidla hypoteku na byt.. pujcku na vybaveni noveho bytu.. pak pujcku na auto. Na dovolenou a na darky. A kdyz nepochodila, tak vytahla, zdali nemam nejaky SEN, ktery si nemuzu splnit z financnich duvodu, tak jestli bych si nechtela pujcit na ten 😂🙌

Mam. Taky mi nabizeli pujcku a to i pres to, ze uz u nich mame hypoteku a vic se zadluzit fakt nechci. Kdyz jsme mu rikala, ze uz pujceno mame a vic pujcit nechci, tak dle slov operatora: ja jsem z jineho oddeleni, vasi hypoteku nevidim🙈. Operator podle me argumentoval az citovym vydiranim. Ptal se me, zda neni nic, co si moc preju koupit, cim bych si udelala radost, po cem touzim, ze bych si to urcite zaslouzila🤦‍♀️🤯.

Proč je špatně brát si půjčku na rezervu? 

Tvoje finanční rezerva by měla sloužit jako záchranná síť v případě ztráty zaměstnání nebo nečekaných výdajů a měla by pokrývat alespoň 6 tvých měsíčních výdajů. Uloženou bys ji měla mít na spořicím účtu

Půjčka vždy znamená, že banku přeplatíš o úroky, které půjčka nabízí. Jako finanční rezerva proto nedává vůbec žádný smysl! Finanční rezervu si buduj postupně sama. Budeš díky tomu výdaje, jako je porouchaná pračka apod., připravena pokrýt z vlastních zdrojů. 

Rozdíl mezi dobrou a špatnou půjčkou

Dále se v komentářích objevovalo, že banky nabízejí půjčky na dovolenou nebo třeba dárky. Půjčky si můžeme rozdělit na ty „dobré” a „špatné”. Dobré půjčky jsou ty, u kterých ti na konci splacení něco zůstane. Tedy půjčky na vzdělání, podnikání nebo bydlení.

Špatné půjčky jsou ty, co ti možná přinesou nějakou radost, ale na velmi omezenou dobu – jsou to půjčky na dovolenou, na dárky apod. Půjčku by sis měla brát pouze v nutných případech, kdy víš, že její splacení ti přinese množství benefitů do budoucna a ne jen krátkodobé potěšení. 

Jak poznat podvodné volání od banky? 

Jelikož velká část komentářů se věnovala i tomu, že často lidem volají podvodníci, kteří se vydávají za banky, rozhodla jsem se ti tu sepsat pár pravidel a doporučení, kterých by ses měla držet, abys zůstala v bezpečí. 

Vishing: podvodné telefonáty útočící na základní emoci (nejčastěji strach), volající se např. vydává za policistu, pracovníka security oddělení banky či zaměstnance centrální banky a zmanipuluje oběť k jednání umožňujícímu realizaci podvodu (např. sdělení údajů, instalaci špehovací aplikace atd.). Číslo může působit jako číslo volající instituce/autority (tzv. spoofing). (zdroj: ČNB)

7 tipů, jak nenaletět

  1. zkontroluj telefonní číslo
  2. nečekané hovory – pokud hovor od banky neočekáváš, buď “v pozoru”
  3. pokud cítíš podezření, zavěs a ověř si, kdo volá, nevolej zpět na číslo volajícího, ale na oficiální infolinku instituce, která tě kontaktovala
  4. nikomu nesděluj přístupové údaje do IB/MB, karetní údaje, autorizační kódy ani jiné citlivé informace
  5. banka nepotřebuje znát váš PIN, ale podvodníci ano
  6. časový nátlak – často podvodníci tvrdí, že musíte jednat okamžitě kvůli napadení účtu
  7. nepřevádějte peníze na žádost volajícího

Doufám, že ti dnešní článek přinesl nové poučení při jednání s bankou. Stalo se ti někdy něco podobného? Poděl se s námi o svoji zkušenost do komentářů!

Autorky článku: Eva Kellermann, Michaela Tóthová

Napsat komentář