fbpx

Finanční gramotnost pro děti: Jak učit děti o osobních financích

autor: | Lis 14, 2021 | Osobní finance, Osobní růst | 0 komentářů

V dětství prožíváme prostřednictvím výchovy (a dalších vlivů) období, kdy se nejvíce formujeme a utváříme. I o tom vypráví tolik známá knížka „Bohatý táta, chudý táta“. Během dětství a dospívání si vytváříme vztah s penězi a osobními financemi. Jak děti naučit, aby měly k penězům zdravý vztah? Aby se nebály o nich mluvit? Jak učit finanční gramotnost pro děti? Na to se podíváme v dnešním článku!

Toto téma se dostává na povrch hlavně v posledních letech. V České republice se toho doposud děti o finanční gramotnosti ve škole moc nenaučily. Pomalu se to mění k lepšímu, ale stále to na spoustě škol není žádná sláva.

V Česku máme navíc 720 000 lidí v exekuci a často se nejedná o občany, kteří dlouhodobě zažívají finanční tíseň. Povětšinou jde o případy, kdy se lidé prostě jen báli přiznat, že na něco už jim v rozpočtu nezbývá místo a neměli dostatečnou rezervu.

JAK SE MLUVILO U VÁS DOMA O PENĚZÍCH?

Děti formuje i to, jak o penězích mluvíme, jestli se o nich hádáme, jak nakupujeme a jak šetříme. Pokud jsi doma slyšela, že bohatí lidé jsou zlí a sobečtí, asi budeš mít problém dovolit si být jednou bohatá a užívat si to. Pokud se tvoji rodiče o penězích hádali, budeš se patrně tomuto tématu spíše vyhýbat.

Některé studie dokonce dokazují, že naše finanční návyky se formují už v sedmi letech. Stejně jako se někdy udivuji nad bilingvními dětmi, které přecházejí z jednoho jazyka do druhého, je to stejné jako s finanční gramotností – jako malí se učíme o dost rychleji a mnohem snadněji.

Vůbec ale nechci, aby sis myslela, že pokud jsi doteď např. u svých dětí toto téma neřešila, je pozdě. Nebo aby sis myslela, že pokud tvoji rodiče některé výše zmíněné body splňují, ty už se je nedokážeš odnaučit. Můžeš to být totiž právě ty, která tento rodinný zlozvyk pokoří a předá další generaci zdravější návyky.

Já zatím děti nemám – to co ti v dnešním článku budu popisovat jsou postupy a tipy z několika článků a videí, co jsem četla a viděla. Krom toho také vycházím z toho, co zafungovalo u mě, jako u dítěte. Pokud máš nějaký tip, který ti skvěle funguje u tvých dětí, budu moc ráda, když se s námi s námi podělíš!

FINANČNÍ GRAMOTNOST PRO DĚTI: JAKÉ JSOU ZÁKLADNÍ PRINCIPY?

Je důležité si uvědomovat, že vztah okolí dítěte k penězům je pro dítě stimulující a často i určující pro jeho budoucí život. Dítě vnímá v podstatě veškeré vaše emoce a nálady s penězi spojené.

I když malé děti nemusí nutně rozumět hodnotě peněz, měly by chápat to, že za věci se musí platit. Musí se tedy něčeho vzdát, aby mohly něco získat. Pro získání tohoto dojmu je dobré děti zapojit například do nákupů jídla apod. Aby byla zkušenost ještě více „hmatatelná“, nechejte kreditní kartu doma a použijte bankovky.

Je také správné dětem vysvětlit, proč vlastně šetříme – krátkodobé cíle, dlouhodobé cíle a rezerva na nečekané události. Přidejte k vysvětlování popis určitých situací, na kterých vysvětlíte, proč je toto rozdělení důležité (dovolená, rozbité auto).

Většina bohatých lidí vám řekne, že jako jednu největších výhod svého bohatství vidí to, že mohou obdarovávat lidi kolem sebe. Naučte tedy svoje děti, že darování a sdílení je radost a jedna z velkých výhod dostatku finančních prostředků.  

FINANČNÍ GRAMOTNOST PRO DĚTI: JAK NA TO?

Od 4 do 10 let

Odkládání peněz

Většina zdrojů, co jsem četla, doporučuje používat pro odkládání (i když malých částek) průhlednou nádobu, aby děti byly schopné vidět, jak jejich peníze postupně přibývají.

Můžete také své děti inspirovat k tomu, ať si peníze rozdělí na „obálky“, podle toho, na jakou věc si zrovna šetří.

Všechno něco stojí

Nestačí pouze říkat „tato hračka stojí sto korun“. Zkuste někdy společně navštívit hračkářství a spolu s tím použít peníze z dětské pokladničky. Takto si můžete být jistí, že dítě pochopí, že „všechno něco stojí“ a musí o něco přijít, aby za to něco získalo.

Od 10 do15 let

Náklady příležitosti

Děti okolo 10 let sice tento termín neznají, ale měly by být schopné alespoň porozumět tomuto principu. Náklady obětované příležitosti nám popisují situaci, kdy se musíme něčeho vzdát pro získání něčeho jiného. Tím, že se člověk rozhodne jít večer do kina, se zbaví možnosti v ten samý čas pracovat přesčas a vydělávat peníze. Tato nezískaná mzda je nákladem obětovaným příležitosti jít do kina.

Můžete například tento jev dítěti vysvětlit na příkladu rozdílu mezi tím, když si něco impulzivně koupí a když dlouhodobě šetří na určitou věc. Vysvětlete mu rozdíl mezi potřebami a chtíčem si něco koupit a jak určit, co je v daný moment důležitější. Všichni asi zažíváme situace, kdy něco koupíme impulzivně, je ale nutné tyto pudy rozpoznat a limitovat.

Odměny, ne příspěvky

Asi každý rodič někdy uvažoval nad tím, jestli své děti finančně odměnit za domácí práce. Je určitě dobré uvědomit si, že pokud svým dětem dáme peníze za „práci“, snadněji nabydou dojmu že „peníze nerostou na stromě“.

Mnoho rodičů ale napadne argument, že pokud bude dítě dostávat peníze za domácí práce, je to jako by se jinak na chodu domácnosti neměl podílet a je přece běžné, že by tomu tak mělo být. Z toho nám tedy vychází, že by bylo lepší, aby dítě bylo odměněno na základě domácích prací/pomoci rodičům nad rámec toho, co dělá běžně.

Hrajte finanční hry

Finanční hry jsou podle mě nejlepší strategie, jak dětem snadnou formou ukázat, jak fungují peníze na věcech ze skutečného „dospěláckého“ světa. Navíc si i trošku procvičí počítání, a to se vždycky hodí! Tady jsou příklady finančních her, které si můžete s dětmi zahrát:

Finanční svoboda

Monopoly

Cashflow

Zlatkain

Teenageři

Založit bankovní účet

Díky svému vlastnímu bankovnímu účtu se teenageři naučí kontrolovat si stav účtu, naučí se pracovat s bankovní aplikací a můžou využít i služeb jako je spořící účet a často i tzv. obálek sloužících na rozdělení příjmu.

Jednoduchý rozpočet

Nyní je čas naučit teenagera základům toho, jak rozpočtovat své příjmy – bez ohledu na to, jak malé jsou. Měli by se naučit, jak je důležité vytvořit si plán pro své peníze, dokud jsou ještě pod vaší střechou.

Teenageři a investování

Pokud svým dětem od malička investujete, zkuste je do tohoto procesu zapojit. V případě, že jste například svým dětem šetřili na Portu, zkuste vymyslet systém, kdy vy budete přispívat stejnou částku, kterou odloží váš dospívající. Budete ho motivovat k investování, a navíc ho bude bavit, jak peníze postupně rostou (nebo ne) a s největší pravděpodobností bude v investování nadále pokračovat. Díky propadům a růstům můžete skvěle vysvětlit základy investování, riziko spojené s investováním a třeba i princip složeného úročení.  

Pomozte jim najít brigádu

Asi všichni, kdo někdy měli nějakou brigádu, ti řeknou, že si až díky ní uvědomili hodnotu práce/peněz a kolik věci kolem nás vlastně stojí. Pomozte svému dítěti najít brigádu, i pokud by měla být nárazová nebo jen přes léto.

Spolufinancování

Co je to vlastně spolufinancování? „Jakmile chce dítě nějakou věc, a není to pro něj životně důležité, protože jsem stále rodič, který je až do 18 let plně zodpovědný za svého potomka, ale jedná se o něco pro radost či posílení svého postavení mezi vrstevníky, pak si musí na daný nákup vymezit 50 procent z ceny, a druhou polovinu doplácím já – rodič“ – takto komentuje spolufinancování Marcela Hrubošová (finanční poradkyně)(3).

Jedním z dalších způsobů, jak zlepšit finanční gramotnost u (svých) dětí je vzdělávat se v ní sama, například díky ebooku Jak začít investovat anebo najdeš spoustu zdrojů ve článcích, které jsme už na blog zveřejnily.

 

Protože tento článek jsem napsala pouze z načtených znalostí, tak by mě moc zajímalo, jak ve finanční výchově doma postupujete vy, kdo už máte děti? Co vám doopravdy funguje? Dejte tipy ostatním rodičům, kteří v tomto tématu tápají! 😊

 

Pozn: Veškeré informace na webu jsou určeny pouze ke studijním účelům. Autorka není finanční poradkyní, neposkytuje poradenství a informace neslouží jako konkrétní investiční doporučení. Investování je rizikové a minulé výnosy nezaručují budoucí zisky.