Jak se prodat a 3 tipy, jak zvýšit svůj příjem

Taky by sis přála, aby existoval jednoduchý a univerzální návod na to, jak zvýšit svůj příjem? Jeden zaručený recept asi neexistuje. V dnešním článku se alespoň pokusím uvést různé příklady a rady, jakým způsobem je možné příjem zvýšit.

Zvýšit svůj příjem možná nikdy nebylo aktuálnějším tématem než nyní. Vysoká inflace, ceny energií a neustále skloňované slovo krize. I proto jsem se rozhodla věnovat tematice zvýšení příjmu. Věřím, že se mi podaří tě inspirovat k akci!

„Zvýšení příjmu“ může evokovat hlavně práci nebo pracovní prostředí a ne úplně příjemný rozhovor s nadřízeným. Zvýšení příjmu si ale nutně nemusíme zaškatulkovat pouze do pracovního prostředí – svůj příjem můžeme zvýšit i díky dalším schopnostem, které rozvíjíme svými zálibami a radostmi.

Téma jsem rozdělila do tří okruhů – vyber si, která cesta ti vyhovuje nejlépe. Nebo kombinuj dle libosti. 

Strategie, jak si říct v práci o více peněz  

Práce. Neodmyslitelná část našich životů, kterou průměrně strávíme 40,5 h týdně (ne-li víc). Za život strávíme prací průměrně 35 let. To není málo. I přesto, že je mi teprve 22, tak už jsem si procesem zvýšení odměny prošla. Níže uvádím příklady z mojí zkušenosti, které by ti v této problematice mohly pomoci.

Pravidlo č. 1 – srovnávej správně

Není správné argumentovat tím, že někdo jiný má na stejné pozici vyšší odměnu. Ve většině společností je výše odměny interní a citlivou informací, která by neměla překročit zdi personálního oddělení.

Moje rada zní:
Neporovnávejte se a ve výši odměny obzvlášť, mohlo by vám to spíše uškodit! Neporovnávejte se, ale INSPIRUJTE SE. Díky porovnávání totiž zjistíte, že vždycky bude existovat někdo, kdo má lepší práci, rychlejší auto nebo delší nohy.

Důležité je mít objektivní benchmark – ten můžeš jednoduše získat na internetu. Personální agentura HAYS vydává každoročně mzdový průzkum, který mapuje maximální, minimální a obvyklou výši odměny v daných odvětvích. Příkladem mapovaných odvětvích je například Obchod a Marketing, Bankovnictví nebo Finance a účetnictví.

Více se dozvíš zde: https://www.hays.cz/mzdovy-pruzkum/.

Mzdy v oblasti e-commerce monitoruje web Online people.

Štěstí přeje připraveným. Nerada používám obecné a nicneříkající argumenty, a proto se na každý meeting snažím co nejvíce připravit. K tomu ti mohou pomoci právě zmíněné databáze platů.

Pravidlo č. 2 – buď upřímná, můžeš maximálně získat

Moje další rada zní – buďte upřímní a otevření, vyložte zkrátka karty na stůl. Když si budeš říkat o zvýšení odměny za práci, tak bys měla uvést důvody proč. Zkus si sepsat, co se ti za poslední půl rok povedlo, čím si udělala tvoji práci efektivní, kam si například posunula tým, kde a v čem jsi byla úspěšná. Buď zdravě asertivní a nezapomeň si být vědoma svojí hodnoty.

Můj tip:
V rámci Juniorní akademie Holek z Marketingu (HzM) jsem absolvovala Webinář na téma „Jak ovládnout nervozitu a prodat svoji hodnotu?“ od Lucie Audi, který vřele doporučuji. Sledujte stránky HzM a tento webinář si nenechte ujít, je totiž plný skvělých tipů a rad, jak ovládnout nervozitu nebo jak vyjednávat.

Jak se „prodat“ na pracovním trhu

Pracovní trh je prostředí, které je svým chováním a pojetím dost dynamické. Proto jsem se rozhodla věnovat aplikaci Linkedin, která ti může pomoct, když zrovna hledáš práci nebo se chceš inspirovat.

Říká se, že papírovým vizitkám a papírovým životopisům již odzvonilo – tady asi platí, že co personalista, to názor. Moje zkušenost je taková, že životopis je ze strany recruiterů většinou vyžadován, takže je na místě ho mít dobře zpracovaný (super šablony nabízí například Canva). Určitě ale nešlápneš vedle, když k životopisu připojíš také odkaz na tvůj Linkedin profil.

Digitální vizitka jménem Linkedin

Já využívám koncept „Linkedin jako digitální vizitka“ – Linkedin profil jsem si založila před dvěma lety a je to za mě skvělá platforma. Na Linkedinu sdílím příspěvky týkající se pracovního života, propojuji se s kolegy a dalšími lidmi a v neposlední řadě se inspiruji.

Linkedin je skvělý pomocník, když hledáš novou práci. Nejenže se můžeš propojit s lidmi z tvého oboru a sledovat tak jejich příspěvky – mnohdy totiž sdílí volné pracovní pozice v jejich společnost, ale také se můžeš propojit s různými HRisty a recruitery.

Na Linkedinu najdeš také přímo záložku „práce“, kde ti jsou zobrazovány pracovní nabídky, které odpovídají tvým informací (pracovní zkušenosti, certifikáty, atd.) u tebe na profilu.

Linkedin ti může při hledání nové práce pomoci. Stačí, když si v profilu zaškrtneš „otevřena příležitostem“ – to znamená, že máš zájem o práci, a navíc se k tvojí profilové fotce se přidá šablona #OpenToWork. V rámci této funkce si můžeš zvolit, kdo tvoje #OpenToWork uvidí, jestli všichni členové Linkedin nebo jen náboráři. Když si hledáš práci a nechceš, aby o tom třeba věděli kolegové ze současné práce, je fajn si nastavit viditelnost šablony jen pro náboráře. Více o funkce #OpenToWork najdeš tady.

Budování kontaktů díky Linkedin

Linkedin se hodí také pro propojení se zajímavými speakry z různých konferencí. Pokud podnikáš, možná se účastníš různých networkingových eventů, kde je možnost se seznámit s lidmi ze stejné nebo podobné branže. Linkedin je pak ideální platforma, kde kontakty udržovat, aby neupadly v zapomnění. Vytvořit si takovou bublinu kontaktů, která bude win win!

Já když se účastním nějaké konference nebo eventu, tak se s daným spíkrem nebo účastníkem většinou propojím na Linkedinu, abychom zůstali ve spojení.

Další možnosti, kde hledat práci

Ne všechny nabídky práce najdeme na Linkedinu nebo na platformách typu Jobs.cz. Občas je potřeba být více investigativní při hledání té nejlepší pracovní pozice. Doporučuji navštívit weby společností, které tě zajímají, a podívat se do sekce „kariéra“, kde najdeš aktuální volné pozice.

Máš nějaký svůj lovebrand? Nebo souzníš s činností nějaké neziskovky? Zkus se podívat, jestli nemají otevřenou pozici přímo pro tebe!

Můj tip: Využívej možnosti, které nabízí internet. Na internetu je celá řada kurzů, které jsou dostupné i zdarma. Například projekt od Coca-Coly „To dáš“, kde najdeš spoustu webinářů od spíkrů z různých brandů nebo i od GrowJob institutu. Po absolvování ti přijde certifikát na e-mail. Taky jsem prošla Youniversity od KPMG, což je online akademie dovedností pro byznys. Tyto certifikáty si pak můžeš umístit do sekce „Licence a certifikace“ na Linkedin.

Koníček jako další možnost přivýdělku

Každý z nás má pravděpodobně nějakou zálibu, při které může relaxovat nebo se dále seberealizovat. Přemýšleli jste někdy nad tím jak svůj koníček „zpeněžit“?

Kdybych měla uvést konkrétní případy – tak moje kamarádka si zamilovala jógu a absolvovala kurz jógy. Rozhodla se, že bude pořádat lekce jógy na malé vesnici, kde bydlí. Moje další kamarádka má doma šicí stroj a už několik let šije oblečení a dává jej jako dárek pod stromeček. Existuje celá řada koníčků, kde můžete spojit takzvané „příjemné s užitečným“.

Můžete mít doma zrcadlovku a začít fotit, nebo rádi tancujete a můžete si otevřít „pohybovky“ pro děti nebo kurz pro dospělé. A nebo rádi tvoříte a vyrábíte? Svoje výtvory (v období Vánoc to mohou být různé svícny nebo adventní věnce) můžete buď prodávat nebo pořádat kurzy tvoření.

Pomoc s prodejem výrobků jiných lidí

Možná nemáš koníček, který by šel nějak „zpeněžit“, ale třeba tvoje babička nebo tvůj děda prodávají domácí med a ty to umíš se sociálními sítěmi. Zkus nafotit fotky, natočit video a vytvořit instagramový účet. Jsem si jistá, že se zvýší zájem o produkty, a třeba ti prarodiče přenechají nějaké procento z prodeje.

V dnešní době je ze strany spotřebitele kladený velký důraz na lokální a home-made produkty. Využij svůj potenciál a zápal naplno!

Pro studenty vysokých škol:
Zkuste se spojit s oddělením vnějších vztahů a marketingu a zapojit se do aktivit fakulty nebo univerzity. Můžete být tak součástí například dnů otevřených dveří nebo vypomáhat na akcích pořádaných fakultou (konference, panelové diskuze, atd.). Já spolupracuji s fakultou dlouhodobě a je to skvělá zkušenost, a navíc získáte také celou řadu nových kontaktů.

Tip na konec:

Není to úplně dlouho, co jsem společně s kamarádkou propadla aplikaci Vinted. Jedná se o platformu, kde můžete prodávat a kupovat nejen oblečení z druhé ruky, ale také různé doplňky atd. Claim Vinted zní „Nenosíš to? Tak to prodej!“ Pokud máte ve skříni nějaký kousek nebo kousky oblečení, které přes rok nespatřily světlo světa, je na čase je poslat dál, aby dělaly radost někde jinde!

V souvislosti s tímto tématem doporučuji článek od Míši, která dává tipy jak ušetřit.

Co pomohlo vám, když jste si říkali o zvýšení odměny? Máte nějaké další tipy? Jaké máte koníčky? Inspirujme se!

Máš přehled o tom, kolik aktuálně vyděláváš a kolik utrácíš? Pokud ne, tak si stáhni tabulku příjmů a výdajů a zjisti, jestli jsi dlouhodobě v plusu nebo potřebuješ nějaký ten přivýdělek!

Zdravím komunitu Investování pro holky! Jmenuji se Karolína a studuji obor Finance a právo na Ekonomicko-správní fakultě MU.

Již rok jsem „závislá“ na marketingu, jelikož jsem součástí marketingového týmu kosmetické značky, kde se stále učím a hledám nové oblasti rozvoje. Kosmetický průmysl a marketing je zkrátka dream job. Dříve jsem působila v neziskovce INEV (Institut ekonomického vzdělávání), kde jsem se věnovala fundraisingu a péči o partnery. Ráda propojuji studium s praxí a účastním se různých workshopů nebo webinářů.

2 komentáře u „Jak se prodat a 3 tipy, jak zvýšit svůj příjem“

  1. Super příspěvek. Díky za něj.
    Toto téma je pro mě zrovna velmi aktuální. Pracuji jako asistentka na part-time a přijde mi, že mám že mám již dlouho stále stejnou hodinovou mzdu a přijde mi to málo. Jenže úplně nevím, jaké argumenty využít, když občas nestíhám a fakt se za celou dobu v práci nezastavím a jindy tam zase sedím „jako kůl v plotě“. Proto moc nevím, čím si to obhájit, i když vím, že když zrovna nic nedělám, není to úplně má vina. Prostě nemám žádné úkoly (ostatní věci jako třeba správu FB účtu firmy apod. dělám průběžně). Nemáte třeba nějakou radu pro tento případ?
    Současně se chystám na vykročení do světa trvalého zaměstnání, jelikož za chvíli budu končit na škole. Dlouho jsem se k vytvoření profilu na LinkedIn odhodlávala, ale asi se budu muset přesunout k činům. Jen mi přijde, že tam úplně nemám co nabídnout. Nic z mých koníčků nebo vzdělání nemám podloženo žádnými certifikáty apod.
    Každopádně moc děkuji za motivaci.

    Odpovědět
    • Ahoj Míšo, moc děkuji za komentář. Mám velkou radost, že tě článek, alespoň trochu, namotivoval. 🙂 Rozumím, role asistentky není jednoduchá. Je mi jasné, že za den musíš zvládnout celou řadu různorodých úkolů, což samo o sobě nemusí být úplně snadné. Zkus si sepsat, jak vypadá tvůj den v činnostech a zamysli se nad tím, jak k dané činnosti přistupuješ. Věřím, že sis řadu činností již nějak optimalizovala, aby sis svoji práci udělala efektivnější. Pak zkus přinést návrhy na zlepšení v dalších činnostech, které děláš. Různé nápady (které si buď již realizovala nebo teprve realizuješ) na zlepšení a jejich následné využití by mohly být tvoje vstupní argumenty pro zvýšení odměny. Pokud máš pocit, že se na tebe úkoly valí nějak nesystematicky, tak se zkus domluvit s tím, kdo ti je zadává, jestli by v tom nebylo možné udělat nějaký větší systém. Předešla bys tak výkyvům v tvojí časové vytíženosti, kterou popisuješ.
      Díky Linkedin profilu můžeš maximálně získat. 🙂 Neboj se toho, že nemáš nějaké certifikáty či osvědčení, každý z nás někde začínal. Li ti může pomoci v hledání práce a v propojování se zajímavými lidmi, nehledě na to jako moc máš Li profil „plný“. Dle tvého komentáře usuzuji, že máš za sebou nějakou praxi a také, že studuješ. Skvělé, všechny tyto informaci můžeš do profilu zahrnout. Navíc můžeš uvést jaké máš dovednosti, které mohou být lidmi z tvojí sítě potvrzovány – když například uvedeš, že zvládáš time-management, tak se dost možná najde někdo z tvého současného zaměstnání, kdo ti tuto dovednost potvrdí. Uvidíš, že se ti prostředí Li bude líbit, i kdybys jej měla využívat spíše pasivně.
      Přeji ti v tvojí pracovní cestě mnoho úspěchů!

      Odpovědět

Napsat komentář