Nové návyky – organizace času pro rok 2023

Organizace času jako must have

Červené vykřičníky v kalendáři, nesplněné úkoly po termínu a možná pocit beznaděje. Věřím, že si něco takového už zažila. Škola, práce, péče o domácnost nebo zanedbaný volný čas a odpočinek. Všechny tyto vyjmenované věci mají jednoho společného jmenovatele a tím je dost možná špatná organizace času. Špatný nebo dokonce vůbec žádný time-management dokáže pořádně potrápit.

V tomto článku se ti pokusím předat pár tipů na nakládání s časem. Musím se ale přiznat, že s nedostatkem času taky občas bojuji, je to zkrátka nekončící proces.

Říká se, že čas je to nejcennější, co máme. Můžeme ho totiž využít v podstatě, jak chceme – práce, škola, spánek, rodina, přátelé, záliby. Otázkou však zůstává jak 24 hodin rozdělit tak, aby žádná z pomyslných sklenic nezůstala prázdná.

Pomocníci při organizaci času

To-do list

Psát si to-do list zní jako pěkný old school, ale já to mám osobně tak, že co si nezapíšu, tak zapomenu. Zkrátka co je psáno, to je dáno. Osobně používám obyčejný papír nebo post-it notes, kde si naplánuji činnosti na určitý časový úsek (například na dopoledne nebo nějakou část dne). V Canvě si můžeš stáhnout různé šablony a upravit si je podle sebe obsahově i barevně.

Důležité je si na to-do list psát reálné úkoly a cíle s nimi spojené. Nic nedemotivuje víc jak nesplněné a nepřeškrtnuté úkoly.

To-do list nemusí být pouze na papíře. Pro milovníky online prostředí doporučuji stáhnutí aplikace Do! – Simple To Do List anebo využívat Microsoft To Do (tam lze sdílet to-do listy například mezi členy týmu).

Tip na produktivitu: S časem jako takovým souvisí i produktivita. Proto, aby tě od práce nic nerozptylovalo, tak doporučuji:

  • uklizený pracovní stůl
  • režim „letadlo“ na telefonu
  • vymezený čas na danou činnost (operativa vs. hluboká práce)
  • dělat si pravidelné pauzy

Kalendář

Kalendářů používám hned několik – jeden mám pracovní, druhý na školní a osobní záležitosti. U kalendářů pravděpodobně neplatí rčení „čím více, tím lépe“. Nicméně bych doporučila využít při nejmenším jeden.

Výběr formy kalendáře je hodně o osobních preferencích a potřebách. Někdo preferuje online formu, jiný zase klasickou „diářovou“. Já osobně obě zmíněné formy kombinuji. Velmi se mi osvědčilo používání měsíčního kalendáře, respektive plánovače v papírové podobě. Mám ho umístění viditelně na očích a jsem díky němu schopna dobře rozplánovat celý týden.

Můj tip: Určete si den či alespoň část dne bez meetingů (pokud je to alespoň trochu možné). Jestliže si v kalendáři „vysekneš“ část dne pro tzv. hlubokou práci, pomůže ti to se fokusovat na daný cíl, který si můžeš rychle splnit.

Tyto kalendáře jsou dostupné volně na internetu. Opět si můžeš vytvořit několik šablon a variací zde.

Moje tipy na zlepšení organizace času

Tip č. 1: Pokud používáte k plánování schůzek Outlook kalendář, tak je možné nastavit, že při plánování schůzky se její konec automaticky naplánuje o 5 minut dříve. U schůzky, která měla trvat od 13:00 – 14:00 h, se u tebe v kalendáři ukáže její konec v 13:55 h. Získáš tak čas na uvaření kávy, pokud ti hned navazuje další meeting.

Tip č. 2: Pokud chceš svoji organizaci času zdokonalit s příchodem nového roku, tak doporučuji webinář od HzM na téma „Organizační porno“, více najdeš zde.

S příchodem nového roku si mnoho lidí klade různá předsevzetí. Já se v roce 2022 snažila vypěstovat určité návyky, které mi pomohly k produktivitě a k nějaké mojí sebeorganizaci.

Příklady mých návyků:

  • dělej si priority (nejen v rámci to-do listů)
  • nauč se říkat ne
  • udělej věc, která tě nejméně baví, jako první
  • veškeré činnosti, které trvají do 5 minut neodkládej, udělej je hned
  • vymez si čas pro sebe – na odpočinek, na přátele, rodinu
  • nehroutit se, když něco nevyjde podle plánu
  • obklop se lidmi, kteří to mají stejně jako ty

Dáváš si předsevzetí? Jaké máš pomocníky při plánování času? Poděl se v komentářích.

Zdravím komunitu Investování pro holky! Jmenuji se Karolína a studuji obor Finance a právo na Ekonomicko-správní fakultě MU.

Již rok jsem „závislá“ na marketingu, jelikož jsem součástí marketingového týmu kosmetické značky, kde se stále učím a hledám nové oblasti rozvoje. Kosmetický průmysl a marketing je zkrátka dream job. Dříve jsem působila v neziskovce INEV (Institut ekonomického vzdělávání), kde jsem se věnovala fundraisingu a péči o partnery. Ráda propojuji studium s praxí a účastním se různých workshopů nebo webinářů.

Napsat komentář